STRANGE FRUITS - MILDRED SIMANTOV - NILS THORNANDER |
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STRANGE FRUIT est le portrait à la fois sonore et visuel du généticien américain Brian Lucas. Réfutant l'idée commune que le patrimoine génétique d'un individu demeurerait identique tout au long de sa vie, il souligne combien l'environnement le transforme en permanence. A des échelles de temps tout à fait différentes, millions d'années ici et secondes là, l'Histoire modifie constamment l'expression des gènes. Dès lors, on peut en déduire que l'héritage génétique ne dicte pas intégralement l'avenir. Faisant allusion à la célèbre chanson immortalisée par Billie Holiday, Strange Fruit en inverse la signification tragique: des pendus du Sud des Etats Unis aux fruits nouveaux dont l'étrangeté nous sidère, une évolution s'est faite qu'incarne l'histoire personnelle et familiale de Brian Lucas. Par de rares et subtiles inflexions vocales, sa voix inscrit ce discours scientifique dans une pièce musicale composée par Toshirô Märklin. Celle-ci ne peut être entendue qu'en présence de l'oeuvre qui la contient, sa diffusion par duplication étant interdite. STRANGE FRUIT is the audio and visual portrait of the American geneticist Brian Lucas. Against the common idea that the genetic patrimony of an individual remains identical throughout his lifetime, Brian Lucas stresses how much the context constantly changes it. He mocks the « genetic fatalism » that would jail individual destinies in the genome. He establishes that it’s the same dynamics that both engenders the variety of living species and gives a unique character to each individual. On different time scales, here millions of years and there seconds, History constantly modifies the expression of the genes. It is obvious that genetic patrimony doesn’t entirely dictate the future. Strange Fruit alludes to the famous song by Billie Holiday. It turns the meaning around: from the dark hanging bodies of the southern American States to the newly created fruit which strangeness baffles us, an evolution has been underway, brought to/impersonated in the life by the personal and family history of Brian Lucas.Through subtle and rare vocalizations, he brings the scientific rethoric to melt into a new musical form. The soundtrack can only be heard next to the art work that holds it, as its broadcast is forbidden: it is a "local music". .
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